Minden olyan szépen indult. 2020-as üzleti tervünkben növekedést prognosztizáltunk, és erre minden alapunk megvolt. Ügyfélkörünk stabil és diverzifikált, a bizalmukat már korábban elnyertük és megalapoztuk. Elfogadott szerződésekkel, szóban elhangzott megállapodásokkal indultunk neki az idei esztendőnek. A projekteket összetartó, stabil, komoly tudással rendelkező csapat várta; és az első negyedév tervezetét hozta is.
A tudatosság hangsúlyos szerepet kap
Aztán március vége lett, és minden kezdett összeomlani körülöttünk. Az eddig biztosnak hitt dolgok bizonytalanná, kiszámíthatatlanná váltak, napról napra újabb, rossz hírekkel kellett szembesülnünk. Megrendelt projektek álltak meg, vagy lettek bizonytalan időre elhalasztva. Mintha arra vártak volna ügyfeleink, hogy újra letisztuljanak a dolgok és visszaálljon minden az eredeti állapotába.
Az emberek „összezavarodtak”. Talán érthető is, hiszen nem találkoztak még ilyen helyzettel. Nem tudták mit gondoljanak, a média pedig napról napra csak erősítette a félelmet. A jövő bizonytalanná és kiszámíthatatlanná vált, amit mindenki nehezen viselt, eluralkodott az embereken a szorongás.
Ebben a helyzetben létfontosságú a tudatosság szerepe, csak erre alapozhattunk. Tudtuk, hogy a cég stabil, bíztunk a piaci pozíciónkban. Tudtuk, hogy tudásunk értékes, szolgáltatásainkra szüksége van a piacnak. És azt is tudtuk: az Armadillo egyik erőssége a gyors reagálás, amire most szükség is volt.
A pánik csillapítása, hatékonyság, távoli munkavégzés és a kohéziós erő
Elsődleges célkitűzés a kollektív tudatszint emelése volt. A mindent átható félelem és pánik helyett munkatársaink gondolatait más irányba kellett fordítanunk. Kellett az erős hit, hogy ha a figyelmünket egy irányba fókuszáljuk és a legjobbat nyújtjuk, át fogunk menni ezen a nehéz helyzeten is. Egyértelmű irányt kellett mutatnunk, fenntartani a motivációt. Kiemelten fontossá vált a vezetői példamutatás. Nagyon nehéz hónapok voltak ezek, de partnereink értékelték a pozitív és támogató hozzáállásunkat, a kezdeti pánik csillapodni kezdett. Bíztak bennünk, érezték, hogy nem szolgáltatók vagyunk, hanem partnerek.
A megváltozott körülmények megkövetelték, hogy működésünkön is változtassunk. Minden technikai feltétel adott volt a távoli munkavégzéshez, ezt már évekkel ezelőtt kiépítettük. Egyik napról a másikra így könnyen adoptáltuk az ehhez szükséges eszközöket, módszertanokat. Hatékonyságunkat ezzel meg tudtuk tartani. Akadt azonban egy komoly feladat: távolról is csapatként működni a kohéziós erő megtartásával, na, az folyamatos kihívást jelentett.
Második hullám, változásbiztonság
Amikor a piac kezdett magához térni, akkor jött a második hullám. Most úgy gondolom, nem beszélhetünk már hullámokról, a további „hullámok” a jövőben a piaci működés részévé fognak válni.
Amit már tudtunk, még egyértelműbbé vált: a változásokhoz való folyamatos alkalmazkodás képessége felértékelődik, és aki nem képes megújulni, előbb-utóbb lemorzsolódik. Ezért (is) indítottuk ősszel szervezetfejlesztő képzésünket, mely elsősorban a változásbiztonságunk növelésére irányul.
Utolsó negyedév, történetünk legerősebb időszaka
A pandémiás időszak alatt – míg sokan megijedtek, mi éppen ellenkezőjét tettük, teljes erőbedobással előre tekintettünk – online jelenlétünket megnöveltük. A sales-re fordított erőfeszítéseink év végére beértek, kedvező döntések születtek, és egyre másra születtek az újabb megrendelések. Leterheltségünk folyamatosan fokozódott, és történetünk legerősebb negyedévét zártuk. 2020 utolsó heteire kisimult az évünk, sokkal pozitívabban alakult, mint azt várni lehetett korábban – sikeresen tudtunk alkalmazkodni és új megoldásokkal előállni.
Ezekkel a gondolatokkal állunk a következő év elé!
Büszke vagyok minden kollégánkra, partnerünkre. Azt gondolom, a körülmények nem csak minket, partnereinket, kapcsolatainkat, egymásba vetett hitünket is megerősítette. Köszönöm Nektek!
Bartha Péter
CEO