A weboldal készítés 10 lépése

2020. június 9.
Minden nap találkozunk weboldalakkal, de hogyan készülnek? Milyen folyamat vezet az ötlettől az elkészült, működő weboldalig? Bár egyszerűnek tűnhet a folyamat, mégis sok apró részletből áll össze a tökéletes weboldal. Munkánk során az ügyfeleink edukációját is fontosnak tartjuk, az évek során összegyűlt tapasztalatot osztjuk meg most.

A weboldal régen valóban egy oldal volt, ma viszont már ezernyi szolgáltatás érhető el böngészőn keresztül. Gondoljunk csak a népszerű közösségi oldalakra, webshopokra, internetbankokra, térképekre, komplett irodai programcsomagot kiváltani képes Google Gsuite csomagra. Mostanában ezért inkább gyűjtőfogalomként gondolunk a „weboldal” szóra, ami magában foglal minden olyan megoldást, amit egy böngészőn keresztül használunk.

Az első lépés: mi a célunk a weboldallal?

Felmerült az igény, hogy legyen weboldalunk. A legfontosabb feladat meghatározni, hogy mi a célunk a weboldallal. Be akarjuk mutatni a cégünket? Egy terméknek / szolgáltatásnak akarunk dedikált ismertető weboldalt? Marketing célokat fog szolgálni? A kapcsolattartást szeretnénk megkönnyíteni az ügyfeleinkkel? Online szeretnénk értékesíteni a termékeinket? Esetleg teljesen automatikusan bankkártyás fizetéssel, számlázással? Egy összetettebb online szolgáltatást kínálunk?

Minden esetben gondoljuk át, hogy pontosan mit várunk majd el a weboldaltól, milyen célokat kell segítenie, teljesítenie. A legtöbb esetben ezzel meg tudjuk határozni, hogy landing oldal, weboldal, blog, webshop, portál, vagy egyedi online rendszer lesz az igényeinket kielégítő megoldás.

Második lépés: mi legyen a domain név?

Már tudjuk, hogy mit várunk el a weboldaltól. A következő kérdés, amire válaszolnunk kell: mit kell majd a felhasználónak beírni a böngésző címsorába, hogy elérje majd a weboldalunkat.

A domain név a jó SEO egyik alapköve,

így mindenképpen olyan domaint érdemes választani, ami lehetőleg rövid, egyszerű és egyértelműen utal a weboldal céljára. Sok esetben ez a márkanév, a cég neve is lehet. Magyar célközönség esetén elég a „hu” végződés, de külföldi megjelenés esetén fontos lehet nemzetközi végződéssel („com”, „eu”, stb…) is lefoglalni a választott domain nevet.

Harmadik lépés: hogyan nézzen ki a weboldal?

A weboldal megjelenése, azaz a web design, kétségkívül a legfontosabb az első benyomás kialakításában.

A látogató általában három másodperc alatt eldönti, hogy tetszik-e neki a weboldal

és ekkor kialakul benne a „gagyi”, vagy „prémium” érzés, ami meghatározza a további hozzáállását a weboldal tartalmához.

Azon felül tehát, hogy a személyes ízlésünk alapján nekünk mi tetszik és mi nem tetszik, fel kell tennünk a kérdést: a célt milyen megjelenítés szolgálja? Az alapokat meghatározza az esetlegesen már létező arculatunk (logó, színvilág), ám gondolnunk kell a célcsoportra, és arra, hogy a weboldal funkcióit minél könnyebben lehessen használni.

A jó design egyszerre kelt kellemes benyomást, funkcionális, intuitívan vezeti a látogatót az általunk elképzelt úton a weboldal célja felé (lead generálás, vásárlás, kapcsolatfelvétel, regisztráció).

Általában azt szoktuk javasolni az ügyfeleinknek, hogy nézegessék a konkurencia weboldalait, ahonnan ihletet tudnak meríteni, gyűjtsenek össze 3 olyan weboldalt, ami tetszik, illetve 3 olyat, ami egyáltalán nem. Ez később segítséget fog nyújtani a grafikus csapatnak a tervezés során.

Negyedik lépés: milyen funkcionalitás szükséges a weboldalra?

Meghatároztuk a weboldalunk feladatát, kitaláltuk, hogy hogyan nézzen ki. Eljött az ideje, hogy részleteiben is végiggondoljuk, hogy pontosan milyen funkciókra van szükség a weboldalon, hogy a rá bízott feladatot el tudja látni. Néhány ilyen funkció: milyen nyelveken legyen elérhető a weboldal? Általános weboldalhoz: adminisztrációs felület (szerkesztési funkciók) kapcsolat felvételi űrlap, galéria. Webshophoz: bankkártyás fizetés, automatikus számlakiállítás, ügyfélközpont. Landing oldalhoz: hírlevél feliratkozás. Ha esetleg szeretnénk külső rendszerekhez is kapcsolódni (hírlevél küldő, számlázó szoftver, bankkártya elfogadó szolgáltatás), ezeket is össze kell gyűjtenünk.

A funkciók természetesen nagyon széles skálán mozognak, ezért ebben a fázisban már érdemes szakértőt, tanácsadót bevonnunk. A szakértők az elképzeléseink alapján ajánlanak funkciókat, és ismerve azok összefüggéseit, és alkalmazhatóságát, valamint a szükséges egyéb funkciókat, a negyedik munkafázis végére kialakul a weboldalunk részletes specifikációja.

A legtöbb weboldal rendelkezik adminisztrációs felülettel, ám ha csak egy terméket szeretnénk bemutatni egy landing oldalon, nem biztos, hogy szükségünk van rá. Ebben is számíthatunk a szakértők tanácsára.

Ötödik lépés: a grafikai tervezés

A korábbi lépésekben részletesen meghatároztuk a weboldalunk minden paraméterét, a munka innen átkerül a grafikus csapathoz, akik velünk együttműködve megtervezik az igényeinknek és céljainknak megfelelő webdesign-t, illetve elkészítik a weboldalunk különböző nézeteinek a megjelenését is.

A tervezés során a csapat figyelembe veszi az általunk korábban kiválasztott jó és rossz példákat, valamint a meghatározott funkcionalitást és célcsoportot, hogy már az első terv a lehető legjobban megközelítse az elképzeléseinket. Ezt a tervet általában 2-3 körben finomítva jutunk majd el a végső grafikai tervhez.

Hatodik lépés: a fejlesztés, tesztelés és hibajavítás

Ha a grafika elkészült, a grafikus csapat átadja a szükséges fájlokat a fejlesztő csapatnak, akik „életre keltik a grafikát”, működőképessé teszik az oldalakat, a részletes specifikáció alapján pontosan elkészítik a weboldalunk minden programozási részét.

Általában ez a leghosszabb fázis, ám a teljes folyamat során kapcsolatot tart velünk a projektért felelős munkatárs, akitől mindig pontosan értesülünk arról, hol tart a folyamat. Egy nagyobb projekt esetében előre meghatározott mérföldkövek elérésekor a fejlesztő csapat bemutatja az addig elkészült funkciókat, majd egyeztetés után folytatja a munkát.

Hetedik lépés: a tartalom elkészítése

Habár a weboldalunk kialakításán most már a szakemberek dolgoznak, mégsem dőlhetünk hátra. Gondoskodnunk kell arról, hogy a weboldalra szánt tartalmak elkészüljenek. Meg kell írnunk a szövegeket, ki kell válogatnunk a képi anyagokat, esetleg be kell fotóztatnunk a termékeket, össze kell állítanunk minden olyan adatot, amit a weboldalra szánunk. Ha többnyelvű weboldalt készítünk, akkor az elkészült szövegeket le is kell fordítanunk.

Természetesen ebben a munkafázisban is számíthatunk szakemberek segítségére, akik az általunk meghatározott céloknak és irányoknak megfelelően megírják a szövegeket, megszervezik a fotózást, sőt még a fordítóirodákkal is tartják a kapcsolatot.

Ha rendszeres tartalmakat tervezünk, át kell gondolnunk, hogy milyen gyakorisággal és ki fogja megírni a szövegeket.

Nyolcadik lépés: a tárhely kiválasztása

Annak érdekében, hogy a weboldal elérhető legyen a nagy publikum számára, el kell helyeznünk egy tárhelyen. Legkésőbb tehát ebben a lépésben gondoskodnunk kell egy tárhelyről.

Általában a weboldal összetettsége alapján kapunk majd javaslatot a fejlesztőktől, hogy olcsóbb osztott tárhelyre, vagy esetleg dedikált virtuális szerverre kerüljön a weboldal. Egy biztos, a tárhelyen nem érdemes spórolni, ugyanis a korábban említett

3 másodperces első benyomást nagyon könnyen negatívba fordítja egy sokáig töltődő, lassú weboldal.

A sebesség tehát a legfontosabb, ezen múlik a weboldal felhasználó élménye, valamint ezen túl a lassú weboldalakat a Google keresőmotorja is „bünteti”.

Mire érdemes még figyelnünk a tárhely kapcsán? Ma már követelmény, hogy a weboldalt biztonságos, titkosított kapcsolaton, keresztül szolgálja ki a szerver. Ennek érdekében a tárhelynek érvényes SSL tanúsítvánnyal kell rendelkeznie, ekkor a böngésző címsorában http helyett https-el kezdődik az URL. Fontos, hogy legyen rendszeres biztonsági mentésünk, hogy egy nem várt esemény után a legrövidebb idő alatt újra elérhetővé lehessen tenni a weboldalunkat. Ugyanilyen fontos a legalább munkaidőben elérhető ügyfélszolgálat is.

Kilencedik lépés: Go Live!

Elérkeztünk a legizgalmasabb lépéshez. A megálmodott weboldalunk összeállt, életre kelt, működik és készen áll arra, hogy a nagy publikum számára is elérhető legyen.

Az élesítést megelőzően teszteljünk le minden funkciót – a fejlesztő csapat is ezt fogja tenni – és ha esetleg találunk hibát, jelezzük a fejlesztőknek, hogy javítani tudják.

Amennyiben a weboldalunkhoz adminisztrációs felület is tartozik, kérhetünk egy oktatást, amikor a csapat egyik tagja részletesen megtanít minket a weboldal kezelésére, kérhetünk egy kézikönyvet is, de egy személyes oktatás során lehetőségünk van kérdezni is, ha esetleg valami nem lenne érhető.

Ha megismertük a rendszert, elhárítottuk a hibákat, minden tartalmat feltöltöttünk a helyére, akkor nincs más hátra, mint jelezni a fejlesztőcsapatnak, hogy helyezzék el az elkészült weboldalt a kiválasztott tárhelyen, és állítsák be, hogy a domain(ek)en elérhető legyen a weboldal.

Tizedik lépés: Support, karbantartás, optimalizálás

Azt szokták mondani, hogy egy családi ház soha sincs kész, mindig van mit tenni, javítani, szépíteni, optimalizálni. Nincs ez másképp egy weboldalnál sem.

Ahogy a látogatók elkezdik használni a weboldalt, úgy fognak felmerülni új ötletek a felhasználói élmény tökéletesítésére, esetleg új funkciókra.

Mint minden digitális terméket, a weboldalakat is karban kell tartani, figyelni a teljesítményüket, ellenőrizni, hogy megfelelnek-e a biztonsági követelményeknek és szükség esetben beavatkozni. A weboldalhoz általában kérhetünk support és karbantartási szolgáltatást, ez ajánlott is igénybe venni, hiszen probléma esetén mindig számíthatunk a weboldalt elkészítő csapat segítségére.

Szabadi István
Szabadi István
Head of Online Division
Több

Legutóbbi

2021. február 19.
Egy full-service reklámügynökségnél dolgozni felér egy életérzéssel – ezt, mint ahogy olyan sok minden mást, az elmúlt másfél hónap során tanultam meg, ennyi ideje dolgozom ugyanis az Armadillónál mint szövegíró gyakornok.
Tovább olvasom
2020. december 30.
Nehéz dolgom van, amikor néhány gondolattal szeretném összefoglalni az idei évet. Furcsa év volt, sok minden történt, és megannyi nézőpontból meg lehetne ragadni a történteket. Tulajdonos-cégvezetőként olyan kihívásokkal kellett szembesülnöm, amire sokáig emlékezni fogok. Közben pedig elmondhatom: a hullámvölgyek ellenére nagyszerű évet zárt az Armadillo.
Tovább olvasom
2020. december 22.
Az Armadillo december elején hirdette meg Adományozz az Armadillóval! CSR-kampányát. Elhatároztuk, hogy munkatársaikkal, partnereinkkel összefogva szebbé tesszük néhány rászoruló karácsonyát. Ami ezután következett, arra mi sem számítottunk.
Tovább olvasom
Széchenyi 2020