A weboldal készítés 10 lépése

2020. június 9.
Minden nap találkozunk weboldalakkal, de hogyan készülnek? Milyen folyamat vezet az ötlettől az elkészült, működő weboldalig? Bár egyszerűnek tűnhet a folyamat, mégis sok apró részletből áll össze a tökéletes weboldal. Munkánk során az ügyfeleink edukációját is fontosnak tartjuk, az évek során összegyűlt tapasztalatot osztjuk meg most.

A weboldal régen valóban egy oldal volt, ma viszont már ezernyi szolgáltatás érhető el böngészőn keresztül. Gondoljunk csak a népszerű közösségi oldalakra, webshopokra, internetbankokra, térképekre, komplett irodai programcsomagot kiváltani képes Google Gsuite csomagra. Mostanában ezért inkább gyűjtőfogalomként gondolunk a „weboldal” szóra, ami magában foglal minden olyan megoldást, amit egy böngészőn keresztül használunk.

Az első lépés: mi a célunk a weboldallal?

Felmerült az igény, hogy legyen weboldalunk. A legfontosabb feladat meghatározni, hogy mi a célunk a weboldallal. Be akarjuk mutatni a cégünket? Egy terméknek / szolgáltatásnak akarunk dedikált ismertető weboldalt? Marketing célokat fog szolgálni? A kapcsolattartást szeretnénk megkönnyíteni az ügyfeleinkkel? Online szeretnénk értékesíteni a termékeinket? Esetleg teljesen automatikusan bankkártyás fizetéssel, számlázással? Egy összetettebb online szolgáltatást kínálunk?

Minden esetben gondoljuk át, hogy pontosan mit várunk majd el a weboldaltól, milyen célokat kell segítenie, teljesítenie. A legtöbb esetben ezzel meg tudjuk határozni, hogy landing oldal, weboldal, blog, webshop, portál, vagy egyedi online rendszer lesz az igényeinket kielégítő megoldás.

Második lépés: mi legyen a domain név?

Már tudjuk, hogy mit várunk el a weboldaltól. A következő kérdés, amire válaszolnunk kell: mit kell majd a felhasználónak beírni a böngésző címsorába, hogy elérje majd a weboldalunkat.

A domain név a jó SEO egyik alapköve,

így mindenképpen olyan domaint érdemes választani, ami lehetőleg rövid, egyszerű és egyértelműen utal a weboldal céljára. Sok esetben ez a márkanév, a cég neve is lehet. Magyar célközönség esetén elég a „hu” végződés, de külföldi megjelenés esetén fontos lehet nemzetközi végződéssel („com”, „eu”, stb…) is lefoglalni a választott domain nevet.

Harmadik lépés: hogyan nézzen ki a weboldal?

A weboldal megjelenése, azaz a web design, kétségkívül a legfontosabb az első benyomás kialakításában.

A látogató általában három másodperc alatt eldönti, hogy tetszik-e neki a weboldal

és ekkor kialakul benne a „gagyi”, vagy „prémium” érzés, ami meghatározza a további hozzáállását a weboldal tartalmához.

Azon felül tehát, hogy a személyes ízlésünk alapján nekünk mi tetszik és mi nem tetszik, fel kell tennünk a kérdést: a célt milyen megjelenítés szolgálja? Az alapokat meghatározza az esetlegesen már létező arculatunk (logó, színvilág), ám gondolnunk kell a célcsoportra, és arra, hogy a weboldal funkcióit minél könnyebben lehessen használni.

A jó design egyszerre kelt kellemes benyomást, funkcionális, intuitívan vezeti a látogatót az általunk elképzelt úton a weboldal célja felé (lead generálás, vásárlás, kapcsolatfelvétel, regisztráció).

Általában azt szoktuk javasolni az ügyfeleinknek, hogy nézegessék a konkurencia weboldalait, ahonnan ihletet tudnak meríteni, gyűjtsenek össze 3 olyan weboldalt, ami tetszik, illetve 3 olyat, ami egyáltalán nem. Ez később segítséget fog nyújtani a grafikus csapatnak a tervezés során.

Negyedik lépés: milyen funkcionalitás szükséges a weboldalra?

Meghatároztuk a weboldalunk feladatát, kitaláltuk, hogy hogyan nézzen ki. Eljött az ideje, hogy részleteiben is végiggondoljuk, hogy pontosan milyen funkciókra van szükség a weboldalon, hogy a rá bízott feladatot el tudja látni. Néhány ilyen funkció: milyen nyelveken legyen elérhető a weboldal? Általános weboldalhoz: adminisztrációs felület (szerkesztési funkciók) kapcsolat felvételi űrlap, galéria. Webshophoz: bankkártyás fizetés, automatikus számlakiállítás, ügyfélközpont. Landing oldalhoz: hírlevél feliratkozás. Ha esetleg szeretnénk külső rendszerekhez is kapcsolódni (hírlevél küldő, számlázó szoftver, bankkártya elfogadó szolgáltatás), ezeket is össze kell gyűjtenünk.

A funkciók természetesen nagyon széles skálán mozognak, ezért ebben a fázisban már érdemes szakértőt, tanácsadót bevonnunk. A szakértők az elképzeléseink alapján ajánlanak funkciókat, és ismerve azok összefüggéseit, és alkalmazhatóságát, valamint a szükséges egyéb funkciókat, a negyedik munkafázis végére kialakul a weboldalunk részletes specifikációja.

A legtöbb weboldal rendelkezik adminisztrációs felülettel, ám ha csak egy terméket szeretnénk bemutatni egy landing oldalon, nem biztos, hogy szükségünk van rá. Ebben is számíthatunk a szakértők tanácsára.

Ötödik lépés: a grafikai tervezés

A korábbi lépésekben részletesen meghatároztuk a weboldalunk minden paraméterét, a munka innen átkerül a grafikus csapathoz, akik velünk együttműködve megtervezik az igényeinknek és céljainknak megfelelő webdesign-t, illetve elkészítik a weboldalunk különböző nézeteinek a megjelenését is.

A tervezés során a csapat figyelembe veszi az általunk korábban kiválasztott jó és rossz példákat, valamint a meghatározott funkcionalitást és célcsoportot, hogy már az első terv a lehető legjobban megközelítse az elképzeléseinket. Ezt a tervet általában 2-3 körben finomítva jutunk majd el a végső grafikai tervhez.

Hatodik lépés: a fejlesztés, tesztelés és hibajavítás

Ha a grafika elkészült, a grafikus csapat átadja a szükséges fájlokat a fejlesztő csapatnak, akik „életre keltik a grafikát”, működőképessé teszik az oldalakat, a részletes specifikáció alapján pontosan elkészítik a weboldalunk minden programozási részét.

Általában ez a leghosszabb fázis, ám a teljes folyamat során kapcsolatot tart velünk a projektért felelős munkatárs, akitől mindig pontosan értesülünk arról, hol tart a folyamat. Egy nagyobb projekt esetében előre meghatározott mérföldkövek elérésekor a fejlesztő csapat bemutatja az addig elkészült funkciókat, majd egyeztetés után folytatja a munkát.

Hetedik lépés: a tartalom elkészítése

Habár a weboldalunk kialakításán most már a szakemberek dolgoznak, mégsem dőlhetünk hátra. Gondoskodnunk kell arról, hogy a weboldalra szánt tartalmak elkészüljenek. Meg kell írnunk a szövegeket, ki kell válogatnunk a képi anyagokat, esetleg be kell fotóztatnunk a termékeket, össze kell állítanunk minden olyan adatot, amit a weboldalra szánunk. Ha többnyelvű weboldalt készítünk, akkor az elkészült szövegeket le is kell fordítanunk.

Természetesen ebben a munkafázisban is számíthatunk szakemberek segítségére, akik az általunk meghatározott céloknak és irányoknak megfelelően megírják a szövegeket, megszervezik a fotózást, sőt még a fordítóirodákkal is tartják a kapcsolatot.

Ha rendszeres tartalmakat tervezünk, át kell gondolnunk, hogy milyen gyakorisággal és ki fogja megírni a szövegeket.

Nyolcadik lépés: a tárhely kiválasztása

Annak érdekében, hogy a weboldal elérhető legyen a nagy publikum számára, el kell helyeznünk egy tárhelyen. Legkésőbb tehát ebben a lépésben gondoskodnunk kell egy tárhelyről.

Általában a weboldal összetettsége alapján kapunk majd javaslatot a fejlesztőktől, hogy olcsóbb osztott tárhelyre, vagy esetleg dedikált virtuális szerverre kerüljön a weboldal. Egy biztos, a tárhelyen nem érdemes spórolni, ugyanis a korábban említett

3 másodperces első benyomást nagyon könnyen negatívba fordítja egy sokáig töltődő, lassú weboldal.

A sebesség tehát a legfontosabb, ezen múlik a weboldal felhasználó élménye, valamint ezen túl a lassú weboldalakat a Google keresőmotorja is „bünteti”.

Mire érdemes még figyelnünk a tárhely kapcsán? Ma már követelmény, hogy a weboldalt biztonságos, titkosított kapcsolaton, keresztül szolgálja ki a szerver. Ennek érdekében a tárhelynek érvényes SSL tanúsítvánnyal kell rendelkeznie, ekkor a böngésző címsorában http helyett https-el kezdődik az URL. Fontos, hogy legyen rendszeres biztonsági mentésünk, hogy egy nem várt esemény után a legrövidebb idő alatt újra elérhetővé lehessen tenni a weboldalunkat. Ugyanilyen fontos a legalább munkaidőben elérhető ügyfélszolgálat is.

Kilencedik lépés: Go Live!

Elérkeztünk a legizgalmasabb lépéshez. A megálmodott weboldalunk összeállt, életre kelt, működik és készen áll arra, hogy a nagy publikum számára is elérhető legyen.

Az élesítést megelőzően teszteljünk le minden funkciót – a fejlesztő csapat is ezt fogja tenni – és ha esetleg találunk hibát, jelezzük a fejlesztőknek, hogy javítani tudják.

Amennyiben a weboldalunkhoz adminisztrációs felület is tartozik, kérhetünk egy oktatást, amikor a csapat egyik tagja részletesen megtanít minket a weboldal kezelésére, kérhetünk egy kézikönyvet is, de egy személyes oktatás során lehetőségünk van kérdezni is, ha esetleg valami nem lenne érhető.

Ha megismertük a rendszert, elhárítottuk a hibákat, minden tartalmat feltöltöttünk a helyére, akkor nincs más hátra, mint jelezni a fejlesztőcsapatnak, hogy helyezzék el az elkészült weboldalt a kiválasztott tárhelyen, és állítsák be, hogy a domain(ek)en elérhető legyen a weboldal.

Tizedik lépés: Support, karbantartás, optimalizálás

Azt szokták mondani, hogy egy családi ház soha sincs kész, mindig van mit tenni, javítani, szépíteni, optimalizálni. Nincs ez másképp egy weboldalnál sem.

Ahogy a látogatók elkezdik használni a weboldalt, úgy fognak felmerülni új ötletek a felhasználói élmény tökéletesítésére, esetleg új funkciókra.

Mint minden digitális terméket, a weboldalakat is karban kell tartani, figyelni a teljesítményüket, ellenőrizni, hogy megfelelnek-e a biztonsági követelményeknek és szükség esetben beavatkozni. A weboldalhoz általában kérhetünk support és karbantartási szolgáltatást, ez ajánlott is igénybe venni, hiszen probléma esetén mindig számíthatunk a weboldalt elkészítő csapat segítségére.

Szabadi István
Szabadi István
Head of Online Division
Több

Legutóbbi

2020. szeptember 22.
Fontos az összetartás. Teambuildinget tartottunk – képes beszámoló.
Tovább olvasom
2020. április 5.
Egy most megjelenő új funkció arra ösztönzi a Google Ads (Adwords) PPC-hirdetési szakembereit, hogy a Google mesterséges intelligenciáját használják, mintsem a saját optimalizálási stratégiájukat. Az újdonság még csak néhány fiókban érhető el, az Armadillo reklámügynökség csapata - Google partnerként - elkezdte tesztelni.
Tovább olvasom
2020. március 25.
Miért vágják meg a márkák a reklámköltést akkor, amikor most még könnyebben juthatunk el az emberekhez? Mi sem értjük, viszont megmutatjuk, hogy másként is lehet!
Tovább olvasom