Mi irányítja a férfiagyat?

2019. május 24.
Céltudatos nők egyre többször teszik fel azt a kérdést, hogy „férfi még a férfi"? Aztán jön a következő fokozat, amikor azt fejtegetik, hogy a férfiak puhák lettek. Egy konferencián ennél is durvábban fogalmaztak: a férfiak tö…t vágták le, vagy a nők növesztettek maguknak? Ez is jól mutatja, hogyan változik a világ - és ezzel együtt a hirdetési célcsoportok is?! Oké, de akkor most hogyan is célozzunk a férfiakra?
 
Az elmúlt időszakban jó néhány férfi célcsoporttal foglalkozó konferencián volt szerencsém részt venni. Férfiként. De nem mindig éreztem jól magam...
 
Az előadások megerősítették azt a vélekedésemet, hogy a férfias férfi kikopóban van, a férfias nők meg törnek fel, mint a talajvíz.
 
A szerepek egyre inkább kiegyenlítődnek, a férfiak is főznek, vásárolnak, a nők is vezetnek – és nem csak háztartást, céget, komoly projekteket, de kamiont is.
 
Sztereotípiák és cáfolatuk
Az Inspira „sztereotípiák és cáfolatuk” kutatása kimutatta, hogy még mindig azt gondoljuk, hogy vannak férfi és női feladatok, viszont ez inkább már csak sztereotípia. A valóságban mindenki csinál mindent. Tehát megerősíthetem, amit a kutatás is megerősít: a férfi is tud vásárolni és főzni, …és ha nagyon kell, porszívózni is. Az más kérdés, hogy ez utóbbit nem szeretjük csinálni, de mégis megtesszük. Zárójelben jegyzem meg, a kérdés nem az, mit szeretünk (mi férfiak) csinálni, hanem az, hogy mit csinálunk!
 
Akkor most puhább, nőiesebb reklámüzenetekkel célozzuk a férfiakat?
Nem. Attól, hogy a szerepek olykor kiegyenlítődnek (vagy épp felcserélődnek, hívja mindenki annak,  aminek önérzete engedi), még nem jelenti azt, hogy a férfiak elveszítették volna az identitásukat. Hiba lenne azt a következtetést levonni, hogy női üzenetekkel kellene megszólítani a „nőies feladatokat” végző férfit, és az sem indokolt, hogy a „férfias feladatokat” magára vállaló nőket férfias üzenetekkel!
 
És hogy miért? Mert máshogyan gondolkoznak a férfiak, és máshogyan a nők! Más az agyuk! Egyszerű biológia. 
 
Mi irányítja a férfiagyat?
Na igen, ezen kérdés mögött sok nő szerint egyértelmű válasz bújik meg (stílszerűen kemény válasz), mert a sztereotípia szerint bizonyos helyzetekben nem az agyunkkal gondolkozunk, hanem...
 
Valójában a hivatalos-tudományos választ Földi Miklós, reklámpszichológus adja meg. Mutatom, íme az ábra. 
A tesztoszteron és az ösztrogén nagyban befolyásolja a férfi és a nő döntését. A reklámpszichológus a Menpowering konferencián kiemelte: az információfeldolgozás különbségeit agyféltekei különbségek is okozzák.

A férfi gyorsan „le akarja tudni” a vásárlást, hatékonyan és eredményesen akar fogyasztani. Nem a vásárlás folyamata érdekli, hanem a végeredmény, a vásárlás eredménye. Kedvező áron, gyorsan, jót.

A férfinak tehát ne élményt adjunk, hanem feladatot, a hasznos dolgokra fókuszáljunk, és támasszuk alá adatokkal. Mutatom egy férfias példával: a férfi adatok alapján vásárol autót, lóerő, váltó, sebesség, esetleg nyomaték. Ellenben a nő: szín, kinézet, komfortérzet.

Más hívószavak kellenek a nőknek, és más a férfiaknak.

A nők többfelé osztják figyelmüket, a részletekre sokkal jobban figyelnek - ellentétben a férfiakkal. Mindezt persze dőreség lenne férfiként elfogadni, mert nem ilyenek vagyunk; ahogy azt mondani szokták: ez csak egy kimutatás az agyi működésünkről. Tehát férfiként sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom ezt az állítást. Bizonyára így van, de azért az élet a legnagyobb rendező, és láttam már olyan budapesti előadást, amiben hölgy ismerőseim parkolás közben lehalkítják a rádiót. Az ok pedig egyszerű: nem a Kossuth Rádió Déli Krónikájában hallottakkal volt bajuk, a csenddel a koccanásmentes, karcmentes parkírozásra koncentráltak erőteljesen. Jómagam sosem tettem ilyet, rádiót ezért le nem halkítok. És csak a példa kedvéért, a Római-parton, irodánk előtt meglestem munkatársaim reggeli érkezését: hasonlóan zenére-ritmusra parkol Sass Dani (kreatívigazgatónk), Kolda Máté és Szabó Bence (account managerünk) is. Utóbbi még fel is erősíi a zenét, hogy halljuk, megérkezett! Persze, mint tudjuk, a kivétel erősíti a szabályt!
Arany Gábor
Arany Gábor
Operative Director
Több

Legutóbbi

2019. július 22.
Korábbi blogbejegyzésünkben a digitális szemlélet térhódítása állt a középpontban, és ezen a vonalon továbbindulva tettem fel (nem csak) magamnak a kérdést: tényleg csak az online-nak áll a világ? Most és mindörökké?
Tovább olvasom
2019. július 11.
Egy kellemes nyári délután a Ráday utcában, limonádé a kézben, és csak úgy repkednek a poénok és a milliós követőszámok. Megálmodtuk, megcsináltuk: íme, így zajlott szakmai beszélgetésünk.
Tovább olvasom
2019. június 6.
Manapság a kreatív ügynökségek célkeresztjében is a digitalizáció áll. Beszéljünk reklámról, filmről, közösségi médiáról, vagy webről, minden a számítógépen keresztül valósul meg. Az elmúlt két évtizedet gyökeresen megváltoztatta a digitális szemlélet, és nincsen ez másképp a kortárs művészetben sem.
Tovább olvasom