NFT a marketingben

A decentralizált, blockchain hálózatok folyamatos fejlődése és az abban rejlő lehetőségek számtalan iparág alakulására voltak hatással. A kriptovaluták terjedése erősen befolyásolja a bankrendszeren alapuló pénzügyi világot, átalakítva a pénzről való fogalmunkat, de az energiaipar, a logisztika és a közigazgatás is felismerte a technológia jelentőségét. A blockchain hálózatokra épülő NFT-k elterjedése pedig új irányba terelheti a marketingkommunikációs szektor gondolkodását is.

Mi is az az NFT?

Az NFT (Non-Fungible Token) olyan virtuális okiratnak is felfogható digitális eszköz, mellyel a digitális térben is kezelhetővé válik a tulajdon. Legfontosabb jellemzője az egyediség, hiába készül belőle számtalan másolat, az NFT tulajdonosa igazolni tudja annak eredetiségét és ez az alapja az NFT fő értékének. Az eredetiség igazolása lehetővé teszik a kereskedést, az erre szolgáló úgynevezett NFT Marketplaceken keresztül. Az NFT lehet minden digitális alkotás (kép, zene, video), de fizikai műalkotásokból is készülhet NFT, azok tokenizálásával. Az egyre szaporodó kereskedési platformokon (Opensea.io, Binance NFT Marketplace) a műalkotások mellett jelentős forgalmat bonyolítanak le a szurkolói kártyák, a játékban használatos különböző tárgyak és assetek (karakterek, skinek, fegyverek).

nft

Műkincs kereskedelem

Az NFT-k megjelenése új korszak kezdetét jelenti a műgyűjtők számára is, egyedi kollekciók létrehozására és az ezekkel történő kereskedésre. A fizikai tárgyak birtoklásán túl egyre több műgyűjtő teszi le a voksát a digitalizált, virtuális műalkotások gyűjtése mellett. Ezt bizonyítja a Beeple nevű művész The First 5000 Days című műalkotása, mely rekord áron 69 M USD-ért kelt el, a Christie’s kereskedőház aukcióján

Már csak idő kérdése volt, mikor érkeznek meg az NFT-k a marketing kommunikációs iparágba. Ez az idő elérkezett! A nagyobb márkák egyre inkább kezdik felismerni a technológia lehetőségeit és egyre több, NFT-kre épülő kampánnyal találkozhatunk.

NFT példák a nagyvilágból

A Coca-Cola Company különleges NFT kollekciót dobott piacra a Nemzetközi Barátság napján. A videojátékokban népszerű Mystery box mintájára létrehoztak egy Friendship Box-ot, mely további három, a brand ikonikus tárgyaiból NFT-t foglalt magába. A 72 órás aukció során 575 883 USD-ért kelt el a különleges NFT, melyet jótékony célokra fordított a márka. Az egyediséget tovább fokozza, hogy az aukció nyertese egy fizikailag létező, retro hűtőgépet is kapott az NFT mellé.

A kanadai Pizza Hut időben kapcsolt. Minden héten egy-egy különböző recept alapján „készült” szeletet bocsájtott aukcióba, sikeresen magára irányítva a világ figyelmét. A világ első Non-Fungible pizza szelete 8824 USD-ért kelt el.

Az Orosz Állami Ermitázs múzeum 5 darabból álló NFT kollekciót bocsájtott aukcióra. A Van Gogh, Da Vinci és Monet képekből álló kollekció 440 000 USD-ért kelt el a Binance NFT Marketplacen. Külön érdekesség, hogy az Orosz kormány meglehetősen barátságtalan álláspontot képvisel a kriptovalutákkal kapcsolatban, ennek ellenére a kialakította a megfelelő jogi szabályozást az aukció lebonyolítására.

A Nike elsőként lépett cipőgyártóként az NFT színtérre és mosta össze a fizikai és digitális világ közti határokat CryptoKick sneaker sorozatával, mely egyedi cipők létrehozását, „tenyésztését” teszi lehetővé.

A Pringles szintén kihasználta az NFT-t övező hype-ot és 50 darabból álló, excluzív, CryptoCrisp ízű chips sorozatot bocsájtott ki NFT-ként.

A zeneiparnak is óriási lehetőséget tartogat az NFT-k megjelenése. A népszerű Kings Of Leon zenekar, When You See Yourself című új albumát NFT-ként értékesítette, több mint 2 M USD-t kaszírozva a kibocsájtással. Az NFT-k tulajdonosai örökös, első soros belépőkre jogosultak a zenekar jövendő koncertjeire.

A fenti példákból is kiderül, hogy egy új, rendkívül izgalmas terület van kibontakozóban marketing világában is, határtalan lehetőségekkel. Az NFT-k népszerűsége egyre nő, a piaci trendek most kezdenek körvonalazódni, és csak sejteni lehet, mennyiben formálja át mindez a marketing-kommunikációs iparágat. Az viszont biztos, hogy egyre inkább érdemes lesz a hagyományos gondolati sémáktól elrugaszkodni, kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket, kombinálva azokat a bevált online marketing eszköztárral. Az ismertség és bevétel mellett jelentős lépéselőnyre is szert tehetünk, elhagyva versenytársainkat.

Mit hoz nekünk a Metaverse?

Októberben érdekes és elgondolkodtató bejelentés látott napvilágot, a Facebook nevet vált és Meta néven, megváltozott fókusszal folytatja tevékenységét. Vajon miért vált ekkorát ez a hatalmas pénztermelő gépezet? Miért foglalkozik az ott dolgozók nagy része a virtuális világhoz kapcsolódó fejlesztésekkel? Miért fejlesztenek architektúrát termék helyett? Miért toboroz 10 000 új munkaerőt csak Európában, hogy felépítsenek egy univerzumot? Ezeket a kérdéseket járom körül, időnként elszakadva a konvencionális gondolkodástól.

TOVÁBB

NFT-re épülő ügyfél- és marketingprogramok

Bár az NFT-k körüli hype még javában tart, és a marketplacek rogyásig vannak pixelgrafikákkal, nagy részük értéktelen, és jó eséllyel el fog tűnni a süllyesztőben. Az NFT témaköre azonban sokkal több ennél. Virtuális objektumokat összekapcsolni fizikai értékekkel rendkívül izgalmas lehetőségeket teremt, melyet a korán ébredő márkák már elkezdtek kihasználni. Hiszen minden, ami a digitális lojalitással, az elköteleződéssel és a márkahűséggel kapcsolatos, kreatív gondolkodással NFT környezetbe csomagolható.

TOVÁBB

Az alábbi területeken tudunk segíteni:

NFT
Koncepció

  • Idea megalkotása
  • Kreatív koncepció
  • NFT integrált kampányba illesztése
  • Üzenet

NFT
létrehozása

  • Grafikai támogatás
  • Tokenizálás
  • Certifikáció

A szükséges ökoszisztéma felállítása

  • Walletek létrehozása
  • Marketplace listázás
  • Weboldal, microsite készítése

Forgalom terelés online marketing eszközökkel

  • Social media
  • Adatbázis építés
  • Tartalom menedzsment
  • Influencer marketing
  • PPC hirdetések
  • SEO
  • PR/Kommunikációs támogatás

Beszélgessünk
tovább a témáról!